Tinnitus en Meditatie

Individuele en groepsbegeleiding door Olivier Termijtelen

 

Ongeveer 8 jaar geleden begon mijn tinnitus-reis, na een avondje te harde muziek. Een intense reis, waarbij ik geen goede begeleiding van anderen kon vinden, ik was dus op mezelf aangewezen. Gelukkig had ik ruime ervaring met meditatie en zelf-onderzoek, van waaruit ik dit ongevraagde avontuur kon beginnen.

Korte versie van een lang verhaal: na ongeveer een half jaar van hevige emoties speelde de tinnitus nagenoeg geen rol meer in mijn leven. Ik kan en wil niet beweren dat dit komt door mijn meditatieve aanpak, maar het heeft zeker een rol gespeeld. Omdat ik al tien jaar een praktijk had, heb ik me toen voorgenomen om als de tijd rijp was de (meditatie)tools en verworven inzichten ook aan anderen met tinnitus aan te reiken, zodat zij er niet alleen voor zouden hoeven staan. Die tijd is inmiddels aangebroken, en deze website is daarvan het gevolg.

Inmiddels heb ik veel mensen met tinnitus mogen begeleiden, en heb ik gezien dat de meeste mensen duidelijk baat hebben bij zowel algemene als specifieke tinnitus meditaties. Deze meditaties hebben als effect dat je reactie op de tinnitus positief verandert. Bovendien krijg je inzicht in jezelf, en wordt je systeem ontladen van stress.

 

Individuele begeleiding

1 op 1 begeleiding is maatwerk, we kijken samen naar jouw specifieke situatie. Tijdens deze persoonlijke sessies krijg je verschillende meditaties aangereikt, en wordt je systeem ontladen van stress. Je krijgt bovendien geleide meditaties mee naar huis ter ondersteuning, zodat je zelf aan de slag kan gaan. Jouw inzet en intentie is bepalend voor het resultaat.

Tarief: €95,- per consult

Het aantal consulten is in overleg, en afhankelijk van je situatie en behoefte (gemiddeld ongeveer 5 consulten)

Olivier is meditatietrainer en erkend natuurgeneeskundig therapeut, sinds 2002 aangesloten bij beroepsvereniging BATC

BATC beroepsregistratie nr : BR-0295

AGB zorgverleners code : 90/032036 (zie Vektis website voor database zorgverleners)

Ondersteunende geleide meditaties zijn gratis voor cliënten.

Neem gerust contact op voor verdere informatie.

Groepsbegeleiding: 2-daagse Tinnitus en Meditatie Workshop

Zoals te zien bij het onderdeel Samenwerking wordt er door het viertallige Inner Silence team een 2-daagse workshop verzorgd.

Voor wie dieper in de materie van meditatie wil duiken, is er ook een 2-daagse Tinnitus en Meditatie workshop, welke door Olivier verzorgd wordt.

Tijdens deze dagen ervaar je de kracht van groepsmeditatie, en is er alle gelegenheid om jezelf te onderzoeken, ervaringen te delen, vragen te stellen en vooral te ervaren wat de verschillende meditaties met je doen. Zo word je uitgenodigd tot het realiseren van een steeds diepere Innerlijke Stilte.

Nadere informatie en data volgen.

Onderaan deze pagina kan je een geleide basis-meditatie beluisteren, om te ervaren of dit bij je past.

Neem hiervoor wel even onderstaande tips ter harte!

Tips voor Meditatie

Prettige plek

Heel eenvoudig: ga op een plek zitten waar je je prettig voelt, en genoeg privacy hebt.

Rustig moment

Kies een rustig moment uit. Voor de één is de ochtend een ideaal moment, voor de ander de middag of avond. Ontdek voor jezelf wat het beste werkt, zowel praktisch als gevoelsmatig.

Om je te kunnen overgeven aan een meditatie, wil je er zeker van zijn dat je niet gestoord gaat worden. Laat je telefoon in een andere kamer achter, geluid uit, en zorg ervoor dat niemand je kamer binnenkomt.

Fysieke houding

Het belangrijkste is dat je ontspannen zit, bijvoorbeeld op een stoel of bank. Indien mogelijk met rechte rug, en niet te ver naar achteren leunend.

Mentale houding

De mind-set waarmee je gaat mediteren bepaalt het vertrekpunt, en heeft vaak meer invloed dan de meditatie zelf. Als je gaat zitten met een gevoel van haast, verwachtingen of ‘moeten’, dan is het vrij lastig om de meditatie haar werk te laten doen.

Een veel beter uitgangspunt is een open-mind en open-heart. Alles mag er zijn, ook je gedachten.  Zonder oordeel, zonder mening, zonder verwachtingen, zonder je best te doen.

Tips voor Meditatie

Prettige plek

Heel eenvoudig: ga op een plek zitten waar je je prettig voelt, en genoeg privacy hebt.

Rustig moment

Kies een rustig moment uit. Voor de één is de ochtend een ideaal moment, voor de ander de middag of avond. Ontdek voor jezelf wat het beste werkt, zowel praktisch als gevoelsmatig.

Om je te kunnen overgeven aan een meditatie, wil je er zeker van zijn dat je niet gestoord gaat worden. Laat je telefoon in een andere kamer achter, geluid uit, en zorg ervoor dat niemand je kamer binnenkomt.

Fysieke houding

Het belangrijkste is dat je ontspannen zit, bijvoorbeeld op een stoel of bank. Indien mogelijk met rechte rug, en niet te ver naar achteren leunend.

Mentale houding

De mind-set waarmee je gaat mediteren bepaalt het vertrekpunt, en heeft vaak meer invloed dan de meditatie zelf. Als je gaat zitten met een gevoel van haast, verwachtingen of ‘moeten’, dan is het vrij lastig om de meditatie haar werk te laten doen.

Een veel beter uitgangspunt is een open-mind en open-heart. Alles mag er zijn, ook je gedachten.  Zonder oordeel, zonder mening, zonder verwachtingen, zonder je best te doen.

 Basis Meditatie